Hvad er søgemaskineoptimering?
Søgemaskineoptimering er et bredt begreb, der dækker over mange forskellige teknikker, der anvendes til at tilrette og forme et website, så det bliver placeret højt i søgemaskinernes søgeresultater på mest relevante søgeord og søgesætninger.
Google er i Danmark den mest anvendte søgemaskine og derfor er søgemaskineoptimering i DK primært fokuseret omkring søgeresultaterne i Google.dk.
Søgemaskineoptimering forkortes på dansk SEO fra det engelske udtryk search engine optimization, mange kalder det også for Google optimering.
Søgemaskinerne vægter forskellige signaler de finder på et website og anvender dem til at opstille dem i en oversigt, hvor det website, der bedst lever op til alle signaler placeres øverst.
+200 signaler afgør, hvilket site der skal øverst
Google anvender over 200 forskellige signaler med over 10.000 varianter som grundlag for deres websiteanalyse.
Alle signaler kendes langtfra, da Google holder dem hemmelige, men mange er i tidens løb afkodet via forskellige tests og praktisk erfaring – derfor kan en SEO ekspert med mange år på bagen optimere et website, så det opfattes relevant for udvalgte søgninger.
Branchen inden for SEO er i Danmark opdelt mellem gamle garvede og yderst erfarne eksperter og helt unge iværksættere uden den store erfaring.
Priserne er derfor også meget forskellige og typisk vil du få hvad du betaler for.
Det kan koste fra 5 til flere 100.000 at opnå topplaceringer på mange søgeord, men der er også et enormt indtægtspotentiale i de høje placeringer fordi det er der den købsmotiverede trafik befinder sig.
Læs mere om digital marketing her
Det er ikke unormalt et firma, der får SEO optimeret deres website opnår 100% omsætningsvækst KUN via den ekstra store trafikmængde fra søgemaskinerne.
Det er derfor et område alle seriøse virksomheder bør arbejde med som en del af deres vækststrategi.
Læs eventuelt om lokal SEO her